måndag 28 december 2009

det stora blå

Såg igår äntligen filmen "Det stora blå" som så många har pratat om. Jättebra och vacker film. Jag hade en del idéer om hur den skulle vara, men den var mer intressant och inte riktigt så allvarlig som jag trodde. Den lämnar dock ett stänk av melankoli efter sig, och jag har svårt att acceptera valet som huvudpersonen gör. Samtidigt är det något som säger mig att han inte har förmåga att välja annorlunda. Hans bagage gör det omöjligt. Och det är väl det jag har så svårt att acceptera, och det gör att jag inte helt och fullt kan ta till mig filmen.

Jag kommer antagligen behöva se den igen, den kan hamna i ett annat ljus när jag vet hur den slutar. Det gör lite ont i mig när jag tänker på den....Eftersom jag antagligen identifierar mig mer med Johana kommer jag nog ha svårt att acceptera och respektera Jaques' fascination för djupet oavsett hur många gånger jag ser den. Well, bra skådespelare, intressant dilemma = bra film.

Inga kommentarer: